Adoptera en pensionär

Jag gillar de äldre. Dagens pensionärer. Har alltid gjort. Jag fullständigt avgudade min farmor och farfar. Min mormor dog när jag var 3 så henne minns jag inte. Morfar gick bort när jag var 16 och honom träffade jag inte särskilt ofta så jag hade ingen nära relation till honom. Min mamma jobbade inom hemtjänsten i Malmö kommun i många år. Jag var ofta på hennes jobb när jag var 15-18. Jag var i stan och umgicks med kompisar och skulle åka med henne hem så då var jag på hennes jobb och väntade och ibland kom jag in till stan med henne tidigare än jag skulle vara någonstans och var då med där. Det blev att jag även jobbade lite där ett tag och när jag flyttade hemifrån började jag jobba i annan stadsdel i Malmö inom hemtjänsten. Det är mestadels äldre jag arbetat med men det har också funnits de som haft olika sjukdomar som gjort att de behövt assistans. Genom åren har jag också jobbat som personlig assistent.
Jag har ingen vårdutbildning. Vill inte heller utbilda mig inom vården. Det jag brinner mest för är det faktum att de äldre många gånger behöver sällskap och behöver aktivering. Inte alla gånger de själv vet om det. Jag tycker det är viktigt att de äldre som inte kan ta hand om sig själv fortfarande har ett värdigt liv. Det är svårt som personal att både se till att alla som bor där får hjälp med hygien och mat och samtidigt att de får komma ut på aktiviteter. Det är lätt att hjälpa en person upp i rullstolen och sedan sätta honom/henne i ett rum och sedan får de sitta där tills det är dags för mat. Samma rutin varje dag. Den person som sitter i rullstolen kanske inte är särskilt kommunikativ och kan därför inte säga att han/hon vill ha miljöombyte. Det där miljöombytet anser jag vara viktigt ändå. Då personen i fråga inte kan kommunicera är det svårt att veta, men jag tror ärligt att det är viktigt att det händer något även för dessa personer. Så, jag kommer att fortsätta bry mig om våra äldre. Även om jag inte jobbar på äldreboendet, kanske hälsa på någon och ta en promenad eller nåt....
Ta hand om era äldre. Har du inga närstående äldre? "Adoptera"! Min upplevelse är att det är många äldre som inte har någon...

Kommentarer
Postat av: S.

Det som saknas i äldreomsorgen är just tid. Och viljan att prioritera. Alla kanske inte drar fördel av att komma ut, många orkar inte eller rent av vill inte. Det kan dock vara precis lika värdefullt att ställa till med bullbak i köket. Att se ansikten, som annars är uttryckslösa pga t ex demens och värk lysa upp av doften av bullbak är pricless. Att jobba inom vården idag handlar också om prioriteringar. Hade förmånen att jobba på ett underbart äldreboeende i Luleå där vi helt enkelt sket i saker som städning någon gång för att istället baka, grilla korv på gården eller gå och köpa pizza. En tant gick jag och simmade med varje morgon, eller, vi doppade benen som hon brukade säga. Hon var 85 år, blind och dement, men var uppvuxen i skärgården och hade simmat varje morgon under säsong under hela sitt liv. Det lilla extra kan också vara att strunta i pulvermos och göra eget på potatis och grädde. Även den mest matkräsna vräkte i sig av mitt mos. ;)



Hade det inte sett ut som det gör, med löner och indragningar hade jag LÄTT kunnat jobba med gamla.. Det ger sååå mycket!

2010-09-16 @ 16:31:39
URL: http://tradlosabekannelser.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0