Det kan straffa sig att jobba

2008 ändrades reglerna för a-kassan. Kan inte alla detaljer, men bland annat ändrades antalet karensdagar från 5 till 7 om man blir arbetslös (uppsagd). Det som är lustigt är att en arbetsvecka enligt a-kassan är 5 dagar. Men karensdagarna blev nu över en arbetsvecka! Hur tänker de? Fick dessutom nyss reda på att det inte lönar sig att jobba. Eller jo, man ska ju jobba heltid! Men för XX skull.... ta inget "extrajobb". Att jobba "deltid" straffar sig. Man har 75 dagar som man FÅR jobba deltid.
Om du är timanställd förbrukar du deltidsdagar de veckor du både arbetar och får arbetslöshetsersättning. Det är alltså antalet ersättningsdagar under veckan som påverkar i de 75 dagarna, och inte de dagar då du har arbetat. Lika många dagar du får i ersättning dras även från de 75 deltidsdagarna.
Så, om jag arbetar 2 dagar och får ersättning 3 dagar så innebär det att 3 dagar dras ifrån de 75. Det som är intressant är att när de 75 dagarna är slut, vilket uppenbarligen kan gå fort om man "bara" jobbar vid behov och man bara behövs 1-2 dagar/vecka, så behöver man i princip säga upp sig från sin timanställning. För det som det innebär är att om jag arbetar (exempel följer) 2 dagar en vecka och sen stämplar 3 dagar JA DÅ FÅR JAG INGEN ERSÄTTNING DE 3 DAGARNA!!! Däremot om jag stämplar hela veckan så får jag ersättning. OCH SÅ ÄR DE FÖRVÅNADE ÖVER ATT MÄNNISKOR FUSKAR MED ERSÄTTNINGAR!! **SUCK** Tack för inget regeringen!! =(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0