Hur länge ska jag orka?

Min man lider av depression. Detta är inte lätt för honom. Det är inte heller lätt för mig. Jag vet att det inte är hans fel att han mår dåligt, men det hjälper inte alltid mig att veta det. Han var sjukskriven i ca 9 månader p g a det. När vi varit gifta i lite mer än ett år så ville han skiljas för att "du är en gnällig kärring som bara tjatar". Det var inte riktigt överrensstämmande med verkligheten. Vi hade inte det så bra då och gick till en äktenskapsrådgivare. Vi bestämde oss för att jobba på äktenskapet! Dock är det så sedan dess att han vid ett flertal tillfällen har "hotat" med skillsmässa när han blir sur och irriterad på mig. Han lägger oftast över skulden på mig. Det är för att jag gnäller och för att jag hatar honom som han vill skiljas. Den kommentaren kommer ofta efter att han påstår att jag gjort något som får honom att må så dåligt som det går att må. Det är inte så att han egentligen vill skiljas, det vet jag.. Igår kom så den meningen igen. Jag kan fixa skillsmässopapper imorgon. Anledningen till kommentaren var för att han upplevde att jag blev sur över att han "bad" mig hämta något åt honom. Mitt sätt att reagera fick honom att må sämre än han mått på väldigt länge. Allt hade varit hur bra somhelst innan dess så hans utspel kom helt oväntat. För mig är det otroligt jobbigt att leva med det här "hängande över huvudet" hela tiden. Jag vet ju aldrig när utspel kommer ifrån honom. Tragiskt är att jag vet att han älskar mig och att han bara kommer med detta för att göra mig illa. Han har vid något tillfälle sagt att han vill få mig att må lika dåligt som jag har fått honom att må.
Ok, detta låter jobbigt och första kommentaren kan ju bli "men, lämna honom då".. Jovisst, men om jag VET att vi älskar varandra och att det här beror på hans sjukdom....Samtidigt så handlar det ju om min mentala hälsa... Jag borde ju bara låta honom hållas när han kommer med sina utspel, men jag blir ju faktiskt sårad varje gång....
Nåja, detta är inget jag löser idag... har inte löst det på våra 7½ år tillsammans.... får se tiden an.. Älskar min älskling!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0