Ungdomar och alkohol

Såg reklam för/mot alkohol till minderåriga. Man ser dottern som får en flaska vin av sin mamma att ta med sig när hon ska gå på fest. NEJ, DET ÄR INTE OK ATT MINDERÅRIGA DRICKER ALKHOL.... eller.... Jag anser INTE att man ska sänka åldersgränsen för att köpa alkohol på systemet.
Samtidigt så ser jag tillbaka på min egen tonårstid. Jag var nog en ganska snäll tonåring. I det stora hela. Kanske.
Jag minns ett tillfälle då jag skulle på fest. Jag var 14 eller 15. Jag fick en flaska vin av min mamma att ta med mig för att dricka på festen. Min mamma sa att det var lika bra att hon gav en flaska vin till mig eftersom hon visste att jag skulle få tag på alkohol på annat sätt på festen annars. Det var inga problem för oss tonåringar att få tag på alkohol om vi ville ha alkohol.
Jag tycker mina föräldrar hanterade det här med alkohol på ett sjysst sätt med mig och mina syskon. Varken jag eller mina syskon har alkholproblem. Jag dricker sällan alkohol för jag gillar inte att bli full. När jag blir full blir jag lätt för full.

Det är inte så att jag förespråkar för alla föräldrar att tillåta att deras ungdomar dricker alkohol men jag tycker att det till viss del upp till föräldrarna att avgöra vad deras barn dricker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0