Artefakt

Vad är en artefakt för dig? För mig, fram tills för alldeles nyss, så var en artefakt ett föremål. Något gammalt, sånt som Indiana Jones hittar i sina utgrävningar. Men, det kan vara något annat också.
"En artefakt är en struktur i en bild som i vanliga fall inte finns med i objektet men som syns i bildresultatet."
I mitt fall betyder det, enligt vad ett brev från min doktor säger, att jag inte har haft en blödning utan att det är röntgenbilden som luras. Det i sig är ju en bra nyhet eftersom jag inte behöver äta meducin på grund av det, i resten av mitt liv. Så, då är jag glad oc lättad nu?! Eller? Jo, men.... en viss tanke håller sig kvar.... HUR kan det komma sig att jag behövde göra den där röntgen från helvetet 3 gånger? Och, hur kommer det sig att den här "grejen" var likadan varje gång?
"Artefakter syns i bildresultatet till exempel på grund av förändringar, tekniska fel i maghetkamerans utrustning. De kan även vara påverkade av patientens normala rörelser såsom blodflödet. ... Patientrörelse är den största fysiska effekten som orsakar artefakter som oftast är relaterat till ofrivilliga rörelser som till exempel andning och hjärtpulsation."

Ja ja, det är klart att det är jättebra att det inte var något, men medge... det är LITE konstigt att det tog 3 röntgentillfällen för att komma fram till detta.

Kommentarer
Postat av: Ditte

Vad skönt att det inte var något och du tänk om dom sagt att det var artefakter första gången och så var det inte det. Tycker det är bra att dom kollat och kollat för att vara säkra. KRAM

2010-04-21 @ 20:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0